10 d’abr. 2011

Història d'una mestra. Josefina Aldecoa. Activitat a l'aula

- METODOLOGIA

Individual


- OBJECTIUS

. Contextualitzar la realitat de les mestres en l'àmbit rural.
. Reflexionar sobre les condicions de treball de les mestres rurals.


- TEMPS

Quinze dies


- MATERIAL NECESSARI

Llibre: Historia de una mestra. de Josefina Aldecoa


- PROCEDIMENT

. Lectura del llibre.
. Llibre forum.
. Investigació sobre l'autora.


- ORIENTACIÓ DE L'ACTIVITAT


Josefina Aldecoa a través del seu llibre explica la història de Gabriela que en 1923 recull el seu títol de mestra. És el començament d'un somni que la portarà a treballar a diverses escoles rurals a Espanya i a Guinea Equatorial. Història d'una mestra és la narració, feta des de la memòria, de la vida de Gabriela durant els anys vint i fins al començament de la guerra civil.

Amb el rerefons de la República, la revolució d'Octubre i la guerra, aquesta novel·la rememora aquella època de pobresa, ignorància i opressió, i mostra l'important paper de l'ensenyament i d'aquells que van lluitar per educar un país.

Explicada des de la veritat del record, amb sentiments que amb prou feines ens atrevim a reconèixer i des d'una progressiva presa de consciència, Josefina Aldecoa ens obre un camí a l'esperança i a l'idealisme

…] Vaig aprofitar l'ocasió per fer-los veure que, malgrat tot el que sentissin, l'home i la dona no són diferents per la intel·ligència ni l'habilitat sinó per la fisiologia. Se'm van quedar mirant amb sorpresa convençudes com estaven de l'absoluta superioritat dels seus homes, que el mateix caçaven senglars, que arrencaven els arbres a destralades. La força física és una cosa, els vaig explicar. Però hi ha una altra força que és la que ens fa discórrer i resoldre situacions difícils.[…]

[...] Per primera vegada vaig tenir al meu càrrec només nenes. Se'm feia rar i, al principi, molt ingrat. Havia observat a les escoles anteriors, totes mixtes, que els nens eren més vius, més ràpids en la comprensió, s'interessaven més per tot i no tenien por a equivocar-se. Les nenes posaven més atenció, eren més constants; treballaven amb paciència i remataven amb finor els seus treballs, però eren més passives. - No són diferents - li assegurava a Ezequiel- . Però
respiren un altre aire. Les preparen des del bressol per ser dones el més submisses possible. Els fa vergonya intervenir, creuen que no van a saber, ni poder… [...]


Del llibre “Historia de una Maestra”, Josefina Aldecoa


- INSTRUCCIONS PER A L'ALUMNAT

1.- Llegeix el llibre.
2.- Realitza una redacció sobre la situació de les mestres a l'escola rural.
3.- Defineix com entenia la coeducació la protagonista de la novel·la.
4.- Explica quines eren les principals preocupacions de les mestres de l'època.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada