10 d’abr. 2011

Les mestres republicanes. Activitat a l'aula

- METODOLOGIA

En grups de cinc persones. Grups de nois i grups de noies.


- OBJECTIUS

Comprendre el canvi de model que va suposar la mestra en la República.


- TEMPS

Dues hores


- MATERIAL NECESSARI

. Dos metres de paper continu
. Un retolador gruixut
. Dues tisores
. Dues coles de barra
. Tres revistes
. Dos diaris
. Una caixa de ceres
. Tres rotllos de paper pinotxo
. Xinxetes
. "Celo"


- PROCEDIMENT

. Dividiu-vos en grups.
. Realitzeu la figura de la mestra.
. Enganxeu-la a la paret de l'aula
. Expliqueu com és la vostra mestra a la resta de companys i companyes.


- ORIENTACIÓ DE L'ACTIVITAT

La independència personal, aconseguida a través de l'autonomia econòmica i una
preparació prèvia que les capacités per al seu accés al món laboral, serà un dels objectius de les mestres. Conscients de la necessitat de trencar amb l'únic model
tradicional de el “àngel de la llar”, intentaran compaginar un model de dona independent, econòmica, professional i afectiva, amb el possible i desitjable paper
de mare. Tot això configura una etapa de transició en la qual només una minoria es
plantejarà una ruptura total amb el rol ancestral.

Aquest intent d'imprimir el segell de la modernitat a la seva vida quotidiana, les conduirà a un important conflicte d'identitat, perquè, alhora que anaven conquistant espais masculins, es feia present el fantasma de la masculinització. Davant això, intenten, de manera més o menys intuïtiva, crear una identitat femenina que representés la síntesi entre l'aconseguida igualtat civil i laboral (la seva entrada en l'espai masculí), i la conservació de les seves característiques femenines. Aquesta imatge transgressora, considerada provocadora pels elements reaccionaris, representava també un ideal de llibertat que s'estenia
a la vida quotidiana mitjançant la pràctica de relacions personals lliures.

(text de Carmen Agulló)


- INSTRUCCIONS PER A L'ALUMNAT

1.- Quan ja ho teniu tot us ajunteu en grups de cinc o sis. És molt important que
siguin grups de nois sols i grups de noies soles.

2.- Dibuixeu sobre el paper continu la silueta d'una mestra de la II República.

3.- Cada grup buscareu un lloc apartat en el qual pugueu treballar amb llibertat i tranquil·litat.

4.- Una persona es tomba sobre el paper i dibuixeu la seva silueta que representa a una mestra de la República.

5.- Amb els retoladors, les ceres i les revistes feu un collage per expressar en les diferents parts del cos què sent i viu
la vostra mestra.

. En el cap col·loqueu els seus pensaments.
. En la boca el que parla
. En el cor el que sent
. A les mans el que sap fer millor
. En les orelles el que li interessa
. En els peus cap a on camina
. En els ulls el que percep del món
. En l'estómac com és el centre del seu món

6.- Quan tots els grups hagin acabat presenteu-ho a la resta de la classe.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada