1 d’abr. 2011

Diari de Maria Sánchez Arbós


22 d'abril. 1933

És el primer dissabte de classe i hem convingut amb els mestres a reunir-nos tots els dissabtes. Els assumptes a tractar han estat d'ordre social. Suplicar a tots que es convencin que cal educar abans que ensenyar. No podem improvisar la ciència. A poc a poc jo orientaré als mestres, els facilitaré llibres, els donaré conferències (…)En canvi estem obligats des del primer dia al fet que funcioni normalment l'escola.

Molta finura amb els nens, tota classe de delicadeses amb ells, no toleraré una paraula lletja, ni un posat brut. Procuro l'ordre dins i fora de classe.



31 maig 1933

Jo enyoro molt mestres responsables de la seva labor. Fer mestres, formar mestres. No hi ha mes secret per a l'èxit: avui en l'esbarjo, parlant amb uns quants d'ells els repetia que el mestre respon del seu treball, des que entra a l'escola fins que surt i respon als nois en l'esbarjo, en l'escala i allà on es trobin. (…) per això està a l'escola l'èxit o el fracàs de tota la ciutadania.


20 de novembre de 1933

Un triomf per a l'escola. He aconseguit que es fixi en ella Donya María Goyri de Merendez Pidal. Ha estat la meva mestra i li tinc veritable devoció. Avui ve a donar el grau 12, una classe de llengua, que de moment donarà quinzenalment. Jo he procurat secundar el seu treball sobre l'extensió de l'idioma espanyol.

És un triomf per a l'Escola i per mi. quants nens van poder somiar amb això que tants potentats desitjarien? i per a mi? Torno a escoltar amb religiositat a la meva mestra. M'encoratja amb la seva ànima gran i em consola el seu optimisme per a aquesta obra que ara comença.



9 de gener de 1936

Avui m'he reunit amb les mares. Havia guardat per a aquestes pobres dones alguns dolços que van sobrar del Sr President de la República. Tambéles mares mereixen dolços. Es van quedar les pobres tan agraïdes i vaig aprofitar l'ocasió per llegir-los un capítol sobre maternitat. Els vaig parlar de com han de cuidar a les seves filles en la vida de les dones. Que no han de fer un misteri del que no és mes que una funció fisiològica. Els vaig explicar com he iniciat jo a les meves filles i hem continuat parlant de la sinceritat i la discreció que tota mare necessita tenir amb als seus fills.

Tant els va agradar la lectura que quatre mares em van demanar el llibre per llegir en la seva classe aquesta setmana. Qui sap si aquest grà de sorra farà un munt!


Més sobre Maria Sànchez Arbós




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada