9 d’abr. 2011

Coeducació i escola mixta

Quan en la II República es parla de coeducació, en realitat s'està parlant d'escola mixta. Si bé és cert que ajuntar noies i nois a les aules també comportava la consideració de la necessària formació de les dones, des d'una concepció igualitària dels sexes, no podem confondre tots dos termes.

La coeducació

Aquests canvis en l'educació pública, entre ells la coeducació, concernien tant a l'alumnat femení com al masculí, però cal destacar l'enorme impacte que van tenir en les nenes i en les dones.

L'àmbit educatiu estava caracteritzat històricament per una profunda desigualtat
entre els sexes.

Les nenes eren educades perquè es mantinguin a l'espai domèstic i privat, per ser l' “àngel de la llar”, el model arquetip de l'esposa i mare. Havien accedit de manera minoritària i amb molt retard a l'ensenyament secundari i a la universitat (a la fi del segle XIX i principis del XX). A més, la seva escolarització a l'escola primària, en teoria obligatòria, era més baixa que la dels nens, mentre que les seves taxes d'absentisme i d'analfabetisme eren majors. Per això, per l'endarreriment relatiu i la discriminació, les reformes modernitzadoras van tenir una incidència major en l'educació de les dones.

La distància entre coeducació i escola mixta és clara: l’escola mixta es limita a agrupar en una mateixa aula nens i nenes i deixa fora del món acadèmic tot el que té a veure amb el món i el saber de les dones.

L’escola coeducativa emfatitza el reconeixement de les dones en tot allò que fa referència a l’organització i la gestió del sistema educatiu i dels centres escolars, la relació i la interacció entre l’alumnat i el professorat, els currículums, el llenguatge, les unitats d’aprenentatge, els materials, els llibres, etc.


Web: Educant en igualtat




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada